حمید ملانوری شمسی روز شنبه در جلسه شورای آموزش و پرورش استان همدان با تأکید بر اینکه مدارس باید روی انگیزه سرمایهگذاری کنند، اظهار داشت: «فضای تفکر باید از مدارس شروع شود. اگر نتوانیم معلمان خلاق را در دانشگاه فرهنگیان تربیت کنیم، قطعاً پزشکان خلاقی برای جامعه تربیت نخواهیم کرد.»
وی ادامه داد: «علاوه بر سواد، به انگیزه نیاز داریم. در حوزه کاهش آسیبهای اجتماعی، تفکر و تأمل در توسعه و پیشرفت کم است. اگر تفکر شکل نگیرد، اتفاقات غیرمنتظرهای رخ نخواهد داد.»
استاندار همدان با اشاره به نقش مؤثر مصوبات شورای آموزش و پرورش در تربیت دانشآموزان افزود: «امروزه در جهانی زندگی میکنیم که بیش از هر زمان دیگری به نیروهای تحصیلکرده و باانگیزه نیاز داریم. فرد تحصیلکرده امروزی با مهارتها و محیطهای مختلف آشنا و مسلط است و نقش مؤثری در حل مشکلات جامعه ایفا میکند. در این صورت شاهد تحول، شتاب و رضایت در جامعه خواهیم بود.»
ملنوری شمسی گفت: «کیفیتبخشی به آموزش و پرورش باید اساس کار باشد تا افراد نخبه و مؤثر به جامعه تحویل داده شوند.»
وی ادامه داد: باید طرحهای جدید در شورای آموزش و پرورش مورد بحث و بررسی و حل و فصل قرار گیرد تا کیفیت آموزش و پرورش افزایش یابد و دانشآموزان با نشاط از مدرسه خارج شوند.
استاندار همدان افزود: هفته معلم فرصتی است تا با برگزاری برنامههای پربار و باکیفیت، از مقام معلم تجلیل شود تا معلمان در این هفته احساس احترام و توجه کنند.
ملانوری شمسی خواستار استفاده از ظرفیت شهرداریها، بخشهای اقتصادی و دستگاههای اجرایی برای برگزاری هر چه بهتر هفته تجلیل و تکریم از مقام معلم شد.
وی ادامه داد: در این هفته، برنامهها باید به سمت فضای فناوریهای نوین حرکت کنند و مصاحبهها رنگ و بوی دنیای امروز را به خود بگیرند.
استاندار همدان با تأکید بر اینکه امروز بیش از هر زمان دیگری به افرادی نیاز داریم که علاوه بر سواد دانشگاهی، مهارتهای زندگی واقعی را بدانند و به جامعه متعهد باشند، گفت: سواد واقعی به معنای شناخت محیط، یادگیری مداوم و ایفای نقش مؤثر در پیشرفت جامعه است. با این حال، متأسفانه حتی برخی از دانشجویان دکترای ما هنوز درگیر فعالیتهای مدرکمحور هستند و به حل مشکلات واقعی نمیپردازند و این نگاه باید اصلاح شود.
ملانوری شمسی با بیان اینکه شورای آموزش و پرورش باید فراتر از انجام وظایف روزمره عمل کند، گفت: «ما باید کیفیت آموزش را ارتقا دهیم، فرآیندهای آموزشی را بهبود بخشیم و انگیزه را در مدارس ایجاد کنیم. بنابراین انگیزه در کنار سوادآموزی نقش تعیینکنندهای در موفقیت دارد.»
وی پیشنهاد تشکیل کمیته ویژه برای پیگیری تحول بنیادین در آموزش و پرورش را داد و گفت: «باید هر سال یک یا دو پروژه تحول جدی تعریف شود، نه دهها برنامه نیمهکاره. برای جلوگیری از نیمهکاره ماندن وظایف و طرحها، چنین کمیتهای در حوزه آموزش و پرورش مورد نیاز است.»
استاندار همدان با اشاره به نزدیک شدن به روز معلم و شهادت شهید مطهری افزود: «تکریم معلمان نباید به چند مراسم محدود شود و جامعه باید واقعاً قدر معلمان را بداند. بنابراین رسانهها، شهرداریها، سپاه و نهادهای صنعتی همگی باید در این مسیر باشند زیرا این کار نه تنها دل معلمان را گرم میکند، بلکه آینده کشور را نیز میسازد.»
وی از دخالت دولت در این مراسمات گلایه کرد و افزود: «اقشار مختلف جامعه از جمله کسبه و بازاریان باید در جشنها و مراسمها مشارکت داشته باشند تا بهترین نقش ایفا شود و کار اصلی به سمت مردم سوق داده شود.»
ملانوری شمسی گفت: «تجهیزات مورد نیاز برای برگزاری امتحان نهایی مدارس و تأمین امنیت حوزههای امتحانی باید در دستور کار قرار گیرد.»
وی با اشاره به اینکه طرح توسعه عدالت در فضاهای آموزشی کاملاً مردمی اجرا میشود، ادامه داد: «در حال حاضر ۱۰۶ طرح توسعه عدالت در فضاهای آموزشی در حال اجرا است و مدیران مردممحور برای این طرحها تعیین شدهاند و با قدرت در جهت ایمنسازی مدارس پیش میروند.»
نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه اظهار داشت: رشد و تعالی هر جامعهای در گرو توجه به معلمان آن است و معلمان قلب تپنده رشد و پیشرفت هر جامعهای هستند.
حمیدرضا حاجی بابایی با اشاره به اینکه جوامعی که به معلمان خود اهمیت میدهند، در مسیر پیشرفت و توسعه قرار میگیرند، گفت: این موضوع به قدری مهم است که میتوان ادعا کرد حتی رشد اقتصادی کشورها به آموزش و پرورش وابسته است.
وی ادامه داد: طبق آنچه گفته میشود، درآمد حاصل از آموزش و پرورش و دانشگاهها بسیار بیشتر از فروش نفت است زیرا مهمترین تولید هر کشوری علم است و هیچ تولیدی ارزشمندتر از آن نیست.
نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی گفت: در طول انقلاب اسلامی اقدامات ارزشمندی در حوزه آموزش و پرورش انجام شده و همه دولتها و مسئولان به ارتقای این بخش پرداختهاند، با این حال هنوز جایگاه معلمان در جامعه به طور کامل شناخته نشده است.
حاجی بابایی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در مورد معلمان مبنی بر اینکه «اگر به همه وزارتخانهها نگاه کنید، آموزش و پرورش از بالاترین اهمیت برخوردار است»، افزود: معلمان نه تنها به عنوان انتقال دهنده دانش، بلکه به عنوان الگو و پدر معنوی برای دانشآموزان شناخته میشوند.
وی با بیان اینکه اگر معلمی توانمند و الگو باشد، نسل آینده کشور در مسیر رشد قرار خواهد گرفت، اظهار داشت: همانطور که گفته شد: ابتدا باید به معلمان توجه شود تا توانمند شوند و علم و اخلاق را به دانشآموزان منتقل کنند.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر پیگیری طرحهایی مانند رتبهبندی معلمان، گفت: در استان همدان، مسئولان تلاشهای زیادی برای حمایت از قشر فرهنگی و معلمان انجام دادهاند و امیدواریم این روند ادامه یابد.
حاجی بابایی افزود: به منظور تکریم مقام معلم، جلسات متعددی با معلمان پیشکسوت آغاز شده است، اما این جلسات نباید محدود به هفته معلم باشد و باید در طول سال معلمان مورد توجه و احترام قرار گیرند.
وی از همه معلمان، اساتید دانشگاه و دستاندرکاران آموزش و پرورش، به ویژه معلمان بازنشسته، قدردانی کرد و گفت: همه ما اذعان داریم که بدون معلم، جامعه راهی برای پیشرفت ندارد و همه باید با احترام و توجه بیشتری به این جایگاه نگاه کنند و امیدواریم که همچنان ما را در مسیر ارتقای جایگاه کشور در جهان همراهی کنند.
در این جلسه، مدیرکل آموزش و پرورش همدان نیز به برنامههای پیشبینیشده برای بزرگداشت هفته معلم اشاره کرد و اظهار داشت: تقدیر از ۲۰ هزار فرهنگی و اهدای لوح تقدیر، یادبود شهدای معلم، بازدید مدیران کل استان از مدارس، غبارروبی مزار شهدا، سخنرانی پیش از خطبههای نماز جمعه، دیدار با امام جمعه همدان، تجلیل از معلمان پیشکسوت برجسته استان، دیدار با خانوادههای جانبازان و شهدای فرهنگی و برگزاری نمایشگاه از جمله برنامههای اجرایی برجسته در این هفته است.
رسول شیدایی با بیان اینکه هفت کمیته تخصصی ستاد بزرگداشت مقام معلم در استان تشکیل شده است، افزود: برگزاری جلسات آموزش خانواده با محوریت تجلیل از معلمان، مسابقات ورزشی برای معلمان، برگزاری دورههای آموزشی ضمن خدمت، تشکیل جلسات تخصصی، افتتاح پروژههای عمرانی و تجلیل از معلمان نمونه استانی در دستور کار قرار دارد.