جهت تبلیغ و درج آگهی شما در این صفحه در پیام رسان با ما در ارتباط باشید

همایون ارشادی، نقش اصلی طعم گیلاس کیارستمی

همایون ارشادی نقش اصلی طعم گیلاس کیارستمی

همایون ارشادی، بازیگر سینمای ایران که بیشتر به خاطر نقش‌هایش در فیلم‌های «طعم گیلاس» عباس کیارستمی و «درخت گلابی» داریوش مهرجویی شناخته می‌شود، در سن ۷۸ سالگی درگذشت. به گفته خانواده ارشادی، ارشادی ماه‌ها با سرطان دست و پنجه نرم می‌کرد و سرانجام جان خود را از دست داد.

ارشادی نه تنها به خاطر نقش‌هایش در فیلم‌های کیارستمی، بلکه به خاطر حضورش در تعدادی از فیلم‌های بین‌المللی، چهره‌ای شناخته‌شده در سینمای ایران در سراسر جهان بود. البته معرفی و ظهور او که همزمان با برنده شدن نخل طلای جشنواره فیلم کن توسط این فیلم بود، شروع قدرتمندی برای حرفه بازیگری ارشادی بود.

همایون ارشادی که در اصفهان متولد و در آبادان بزرگ شده بود، پس از پایان مدرسه به ایتالیا سفر کرد و در آنجا معماری خواند. ارشاد یازده سال در ایتالیا ماند، اما تقریباً همزمان با انقلاب به ایران بازگشت. در نهایت، فعالیت همایون ارشاد در سینما به آشنایی او با عباس کیارستمی و بازی در فیلم طعم گیلاس برمی‌گردد؛ فیلمی که او را در نقش اصلی قرار داد. درست یک سال پس از طعم گیلاس، داریوش مهرجویی، ارشاد را برای نقش اصلی فیلم درخت گلابی خود انتخاب کرد و او بار دیگر با این فیلم مطرح شد.

ارشاد کیارستمی مهرجویی

به غیر از درخت گلابی، ارشاد بارها با مهرجویی همکاری کرد و در فیلم‌های دیگری از او مانند «آسمان محبوب»، «نارنجی‌پوش»، «چه خوب که برگشتی» و «ارواح» حضور داشت.

همایون ارشاد همچنین در سه فیلم از «تهمینه میلانی» حضور داشته است که اولین آنها، «کاکادو»، که ارشاد در آن حضور کوتاهی دارد، اولین کار بازیگری اوست. پس از آن، ارشادی دوباره در دو فیلم دیگر میلانی، «واکنش پنجم» و «یکی از ما دو نفر» با او همکاری کرد.

ارشادی در طول دوران حرفه‌ای خود از اواسط دهه ۱۹۷۰ تا حدود یک دهه پیش، در بیش از شصت فیلم ایرانی و چندین فیلم خارجی بازی کرده است. در میان فیلم‌های خارجی او، فیلم «پسر بادکنکی» ساخته مارک فورستر، ارشادی را پس از سال‌ها به سینمای بین‌المللی بازگرداند؛ چرا که منتقدان چپ و راست پس از اکران فیلم «پسر بادکنکی»، بازی ارشادی را در این فیلم ستودند.

پس از «پسر بادکنکی»، ارشادی در چندین فیلم خارجی دیگر مانند «آگورا» ساخته الخاندرو آمنابار و «سی دقیقه پس از نیمه‌شب» ساخته کاترین بیگلو ظاهر شد. دهه آخر دوران حرفه‌ای او به بازی در چند فیلم خارجی دیگر مانند «مرد تحت تعقیب» و «علی و نینو» که آخرین فیلم او بود، محدود شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *