جهت تبلیغ و درج آگهی شما در این صفحه در پیام رسان با ما در ارتباط باشید

رنگ دود خروجی از اگزوز نشان دهنده چیست؟

رنگ دود خروجی از اگزوز نشان دهنده چیست

انتشار دود سیاه
موتورهای احتراق داخلی معمولاً سوخت‌های فسیلی را می‌سوزانند. سوخت‌های فسیلی انواعی از هیدروکربن‌ها هستند که به اشکال مختلف وجود دارند. اگر سوخت در محفظه احتراق به هر دلیلی به درستی نسوزد، به دلیل خواص این مواد، ناقص می‌سوزد و درصد بالایی از کربن ایجاد می‌کند. در اصطلاح عامیانه، به این فرآیند، احتراق خام نیز گفته می‌شود. دلایل احتراق خام به دو بخش تقسیم می‌شود: مشکلات در سیستم احتراق و سیستم تأمین هوای موتور.

انتشار دود سیاه از اگزوز
مشکلاتی که در سیستم تأمین هوا رخ می‌دهد شامل گرفتگی مجموعه ورودی هوا، خرابی فیلتر هوا، مشکلات در دریچه گاز، انسداد و شکستگی در منیفولد و خطا در پارامترهای دریافتی موتور است که ناشی از مشکلات در برنامه‌ریزی موتور و خرابی سنسورهایی مانند MAP و اکسیژن است. دلایل مربوط به سیستم احتراق شامل مشکلات در مجموعه شمع، سیم‌ها و دسته سیم موتور است. دلیل دیگر این امر می‌تواند انژکتورها باشند که احتمال نشت سوخت اضافی در آنها بیشتر است.

دود آبی منتشر می‌شود
در بیشتر موارد، دود آبی ناشی از احتراق نشان دهنده ورود روغن به محفظه احتراق و سیستم اگزوز است. روغن موتور معمولاً از دو ناحیه به داخل موتور نشت می‌کند:

عدم وجود آب‌بندی سوپاپ و سایش بیش از حد روی گاید سوپاپ باعث می‌شود روغن از قسمت‌های بالایی موتور از این نواحی به داخل موتور نشت کند که مخلوط سوخت را در موتور مخلوط کرده و دود آبی تولید می‌کند. البته نشت روغن از سوپاپ و اجزای آن در دور موتور بالا کمتر است، بنابراین اگر خودرویی در دور موتور پایین دود آبی ساطع می‌کند اما در دور موتور بالا این کار را نمی‌کند، به احتمال زیاد مشکل از مجموعه سوپاپ است.

مجموعه بالایی موتور
یکی دیگر از دلایل دود آبی موتور مربوط به نشت روغن از حلقه‌های پیستون است. اگر حلقه‌ها شکسته یا فرسوده شوند، روغن از آنها نشت کرده و وارد محفظه احتراق می‌شود. اگر دیواره‌های داخلی سیلندر نیز فرسوده شوند، حلقه‌ها دیگر نمی‌توانند فشرده‌سازی ناشی از احتراق و فشار روغن را تحمل کنند که باعث می‌شود موتور روغن بسوزاند و به محفظه احتراق نشت کند. دود آبی معمولاً با کاهش حجم روغن موتور همراه است.

خروج دود سفید
دود سفید از موتور
همه ما در زمستان شاهد خروج بخار از اگزوز خودروها بوده‌ایم. این اتفاق بیشتر در زمستان که رطوبت بالا و دما پایین است، رخ می‌دهد. رطوبت وارد محفظه احتراق شده و از موتور خارج می‌شود. این معمولاً باعث دود سفید می‌شود. دود سفید همچنین می‌تواند در هنگام روشن شدن صبحگاهی رخ دهد و اگر لحظه‌ای باشد، مشکلی نیست. با این حال، اگر دود سفید به طور مداوم از اگزوز خارج شود، به احتمال زیاد به دلیل سوختن واشر سرسیلندر است که باعث ورود مایع خنک‌کننده موتور به محفظه احتراق می‌شود. دود سفید معمولاً با کاهش مایع خنک‌کننده موتور همراه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *