پلتفرم P200
در همان ابتدای ورود پژو 206 به ایران، ایران خودرو پس از مشاهده استقبال خوب از این خودرو، تصمیم به داخلیسازی آن گرفت. این خودرو بر اساس ترکیب پلتفرم PF1 و پلتفرم پژو 106 توسعه یافت. در آن سالها، ایران خودرو امتیاز این پلتفرم را از پژو خریداری کرد و نام این پلتفرم در ایران خودرو P200 شد. اولین اقداماتی که ایران خودرو روی این پلتفرم انجام داد، توسعه نسخه صندوقدار 206 بود و مدتی بعد، نسخه ویژه 207 را برای بازار ایران توسعه داد. رانا پلاس نیز بر اساس پلتفرم P200 توسعه یافت. پژو 206 ساخت فرانسه با این پلتفرم در سال 2000 توانست 4 ستاره از 5 ستاره را برای ایمنی سرنشینان و کودکان در تصادفات و 2 ستاره از 4 ستاره را در بخش ایمنی عابر پیاده از موسسه Euro NCAP دریافت کند.
پلتفرم P100
با توقف تولید وانت کوچک باردو، ایران خودرو تصمیم گرفت با استفاده از ترکیب پلتفرمهای خود، خودروی جدیدی را توسعه دهد. ترکیب بخش جلوی کابین پژو پارس، شاسی وانت باردو و برخی از قطعات فنی آردی منجر به تولید خودرویی به نام آریسان شد. آریسان در بازار با اقبال خوبی مواجه نشد و دلیل این امر ضعف شاسی و پلتفرم آن بود. در همان ابتدای ورود به بازار، این خودرو اغلب در هنگام بارگیری زیاد از وسط شاسی خود میشکست و به دو قسمت تقسیم میشد. آریسان با تمام نقاط ضعف خود، تا سال 2020 همچنان در خطوط تولید محدود بود.
پلتفرم P100 ایران خودرو
ایران خودرو برای حفظ حضور خود در بازار وانت، شروع به توسعه شاسی جدیدی برای وانت آریسان کرد. شاسی جدید از استحکام بالاتری برخوردار بود و همچنین از الگوی ساخت جدیدی بهره میبرد. آریسان ۲ با الگوی شاسی نردبانی ساخته شده است که استحکام و هندلینگ بسیار بهتری نسبت به آریسان ۱ ارائه میدهد. آریسان جدید از نظر فضای کابین تفاوتی با آریسان ۱ ندارد و از همان قسمت جلوی کابین پژو ۴۰۵ استفاده میکند. احتمالاً طرح توسعه پلتفرم جدید ایران خودرو ساختار شاسی نردبانی اصلی را حفظ خواهد کرد، اما یک محفظه سرنشین جدید برای این خودرو طراحی خواهد شد که بتواند استانداردهای ایمنی جدید را پاس کند.
پلتفرم P700
آغاز خودروسازی ایران پس از انقلاب با پژو ۴۰۵ آغاز شد و ایران خودرو پس از واردات پژو ۴۰۵ در دهه هفتاد، تصمیم به خرید پلتفرم این خودرو گرفت. ایران خودرو از این پلتفرم برای توسعه اولین خودروی ملی ایران استفاده کرد. این پلتفرم دستخوش تغییرات و ارتقاءهای زیادی شد تا پایه پلتفرم سمند ایران خودرو شود و حتی پس از انجام این تغییرات توسط ایران خودرو، نام آن به P700 تغییر یافت. پس از سمند، سورن که فیسلیفتی از سمند بود نیز بر روی این پلتفرم ایران خودرو ساخته شد و در نهایت آخرین خودرویی که بر روی P700 ساخته شد، دنا بود. P700 بر اساس پلتفرم پژو ۴۰۵ ساخته شده است که نزدیک به ۴۰ سال پیش با فناوری و دانش آن روزها توسعه یافته و بنابراین از نظر هندلینگ، ایمنی و راحتی حرفی برای گفتن ندارد.
طرح مدیران جدید ایران خودرو
بسیاری در ایران خودرو انتقاد میکنند که خودروهای این شرکت بر روی پلتفرمهای قدیمی ساخته میشوند که نه ایمنی مناسبی برای سرنشینان فراهم میکنند و نه انتظارات امروزی را برآورده میکنند. با این حال، با خصوصی شدن ایران خودرو و به دست گرفتن سکان هدایت ایران خودرو توسط تیم مدیریتی جدید، قرار است پلتفرمهای سری P به تدریج از چرخه تولید خارج شده و پلتفرمهای جدید جایگزین آنها شوند.