۹. نهنگ
تاریخ انتشار: ۲۰۲۲
بازیگران: برندن فریزر، سیدنی سینک، هونگ چائو، سامانتا مورتون
امتیاز راتن تومیتوز: ۶۴/۱۰۰
شاید کمی اغراقآمیز باشد اگر بگوییم که از بین تمام فیلمهای دارن آرونوفسکی، نهنگ شدیدترین واکنشها را از سوی مخاطبان و منتقدان برانگیخته است، واکنشهایی که عمداً کاملاً متناقض هستند. برخی اقتباس آرونوفسکی از نمایشنامه بحثبرانگیز ساموئل دی. هانتر را فراخوانی برای پذیرش و همدلی خواندهاند، در حالی که برخی دیگر آن را اقتباسی بیرحمانه خواندهاند. در بهترین حالت، نهنگ تحلیلی پیچیده از چگونگی بروز شرم از تمایلات جنسی، مذهب، انزوا، رها شدن و ترس از برهم زدن وضع موجود است. در بدترین حالت، «نهنگ» برای انسانی کردن موضوع خود تلاش میکند و این به بزرگترین انتقاد از فیلم آرونوفسکی تبدیل شده است. ۸. نوح
تاریخ انتشار: ۲۰۱۴
بازیگران: راسل کرو، جنیفر کانلی، آنتونی هاپکینز، اما واتسون
امتیاز راتن تومیتوز: ۷۵/۱۰۰
آرونوفسکی به خاطر رویکرد جنجالیاش به مضامین مذهبی شناخته میشود، اما «نوح» اقتباسی شگفتآور و سرراست از شناختهشدهترین داستان سفر پیدایش است. «نوح» روایتی حماسی و فراگیر دارد که قبلاً هرگز در فیلمهای دارن آرونوفسکی ندیدهایم؛ در عین حال، نمیتوان آن را با سینمای مسیحی که پس از «مصائب مسیح» آمد، یکی دانست. «نوح» گاهی یک هیولای گروتسک است، گاهی یک داستان خانوادگی، گاهی یک التماس برای طبیعت؛ گاهی اوقات، حتی مانند یک ماجراجویی اسطورهای در مقیاس «ارباب حلقهها» احساس میشود!
۷. مادر!
تاریخ انتشار: ۲۰۱۷
بازیگران: جنیفر لارنس، خاویر باردم، اد هریس، میشل فایفر، دومنال گلیسون
امتیاز راتن تومیتوز: ۶۸/۱۰۰
دارن آرونوفسکی در تمام فیلمهایش به پیچیدگیهای ایمان پرداخته است، اما «مادر!» انتقادیترین تحلیل او از ادبیات مذهبی را ارائه میدهد. «نوح» ممکن است از داستانهای کتاب مقدس به عنوان بستری برای اظهارات گسترده آرونوفسکی در مورد رابطه بشریت با طبیعت استفاده کرده باشد، اما در «مادر!» او رفتار خالق را از طریق لنز یک هنرمند خودشیفته و بینام (خاویر باردم) بررسی میکند. نسخه آرونوفسکی از خالق فقط یک شخصیت سلطهگر با مردانگی سمی نیست، او یک ارباب خودشیفته است که چنان درگیر نفس خود است که نمیتواند بدبختی همسرش (جنیفر لارنس) را که نمادی از مادر زمین است، ببیند. حتی اگر به نمادگرایی علاقهای نداشته باشید، اشارات و ارجاعات آرونوفسکی در «مادر!» کاملاً واضح است، همانطور که اد هریس و میشل فایفر، به ترتیب نسخههای خودشان از آدم و حوا را بازی میکنند.
۶. دزدی گرفتار
تاریخ انتشار: ۲۰۲۵
بازیگران: آستین باتلر، زویی کراویتز، مت اسمیت، خرگوش بد، وینسنت دافر
امتیاز راتن تومیتوز: ۸۴/۱۰۰
«سرگرمکننده» آخرین صفتی است که وقتی به فیلمهای دارن آرونوفسکی فکر میکنید به ذهنتان میرسد. اگرچه «کات استیلینگ» به اندازه داستانهای جنایی سنتی مانند المور لئونارد و داشیل همت سرگرمکننده نیست، اما مسلماً سرگرمکنندهترین فیلم آرونوفسکی تا به امروز است. «کات استیلینگ» طرح خلاقانهای ندارد: یک مرد جوان سادهلوح در مخمصه گرفتار میشود و در تاریکی آن فرو میرود. اما آنچه در مورد «کات استیلینگ» تعجبآور است، پیچشی است که آرونوفسکی به یک داستان به ظاهر سرراست میآورد. آستین باتلر نقش هنک تامپسون را بازی میکند که در سال ۱۹۹۸ در نیویورک درگیر یک رقابت باندی میشود و در نتیجه آن به جهنمی گرفتار میشود. یکی دیگر از شگفتیهای خندهدار این است که آرونوفسکی اکنون میتواند یک فیلم تاریخی درباره سالی که اولین فیلمش اکران شد، بسازد!
۵. چشمه
تاریخ اکران: ۲۰۰۶
بازیگران: هیو جکمن، ریچل وایس، الن برستین
امتیاز راتن تومیتوز: ۵۲/۱۰۰
پس از دو فیلم حساس و جسورانه، آرونوفسکی با چشمه، جاهطلبانهترین و طاقتفرساترین فیلم دوران حرفهای خود را ساخت. این پروژهای بود که فراز و نشیبهای زیادی را پشت سر گذاشت؛ در ابتدا قرار بود آرونوفسکی بودجهای ۷۰ میلیون دلاری برای این فیلم داشته باشد؛ اما پس از انصراف ستارههای اصلی فیلم، برد پیت و کیت بلانشت، آرونوفسکی مجبور شد فیلمنامه خود را با بودجه کمتری بازنویسی کند. اما حتی سختیهای تولید و شکست در گیشه هم مانع از محبوبیت «چشمه» در بین طرفداران فیلمهای دارن آرونوفسکی نشد.
به طور متناقضی، «چشمه» پیچیدهترین روایت آرونوفسکی تا به امروز و در عین حال احساسیترین فیلم او در طول دوران حرفهایاش است. این فیلم مطالعهای حماسی در مورد معنویت، اسطورهسازی و داستانهای علمی تخیلی است که تلاش برای جاودانگی را در سه دوره بحرانی تاریخ بشر بررسی میکند. اما قویترین جنبه فیلم، بار سنگینی است که بر دوش دکتر تامی کرو (هیو جکمن) گذاشته شده است، زیرا او در جستجوی درمانی برای سرطان سینه همسرش، ایزی (ریچل وایس)، بیماریای که به آرامی او را میکشد، است.