محمدرضا نجفی منش اعلام کرد: برخی افراد با هدف قرار دادن صنعت قطعهسازی، صنعت خودرو را تحت فشار قرار دادهاند و با طرحهای ریز و درشت مختلف به این صنعت آسیب رساندهاند.
وی قیمتگذاری دستوری را یکی از مشکلات اصلی صنعت خودرو خواند و اظهار داشت: با وجود حذف قیمتگذاری دستوری در برنامه هفتم توسعه و همچنین در شورای رقابت، خودرو همچنان مشمول قیمتگذاری دستوری است.
نجفی منش مشکلات ارزی را از دیگر بحرانهای صنعت خودرو و قطعهسازی برشمرد و گفت: متأسفانه در شرایطی که قطعهسازان برای تولید با مشکل مواجه هستند، کل ارز دریافتی صنعت قطعهسازی یک دوم ارزی است که به واردات قطعات CKD و کامل خودرو اختصاص داده میشود. متأسفانه بسیاری از قطعهسازان به دلیل مشکلات نقدینگی، کارگران را اخراج میکنند و این هدفی است که دشمنان و بدخواهان کشور به دنبال آن هستند.
رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور با بیان اینکه دشمن با سرکوب صنعت خودرو و قطعهسازی کشور به بهانه واردات خودرو، هوشمندانه در این حوزه عمل کرده است، گفت: دولت و مجلس باید با شناخت اهداف دشمن هوشمندانه عمل کنند و از صنعت خودرو به عنوان پدافندی برای محافظت از کشور در برابر حملات دشمن استفاده کنند.
نجفی منش ادامه داد: همانطور که دفاع از کشور در برابر حملات دشمن بدون موشک و تجهیزات نظامی امکانپذیر نیست، اگر صنایع بزرگی مانند صنعت خودرو و قطعهسازی و تکیه بر ظرفیتهای داخلی وجود نداشت، دشمن قطعاً خسارات سنگینی به صنعت کشور وارد میکرد.
وی در ادامه با تأکید بر نقش حمایتی دولت و بانک مرکزی از صنعت خودرو و قطعهسازی گفت: دولت باید در پرداخت حقوق و حق بیمه پرسنل قطعهسازان کمک کند و با تعویق اقساط بانکی و ارائه تسهیلات از بانک مرکزی به قطعهسازان در عبور از بحران فعلی کمک کند.
رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور با بیان اینکه به عنوان سربازان این جنگ تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا تولید متوقف نشود، یادآور شد: تحقق این امر مهم نیازمند حمایت ویژه دولت است. در جلسه اخیر قطعهسازان با وزیر بهداشت، بسته حمایتی برای ادامه تولید در زنجیره خودروسازی ابلاغ شد و امیدواریم با اجرای آن، بخشی از مشکلات صنعت خودرو و قطعهسازی برطرف شود.