جهت تبلیغ و درج آگهی شما در این صفحه در پیام رسان با ما در ارتباط باشید

مقایسه پژو 408X و مزدا ۳ پریمیوم ادیشن

مقایسه پژو 408X و مزدا ۳ پریمیوم ادیشن

درباره پژو ۴۰۸X و مزدا ۳ نسخه پریمیوم

پژو ۴۰۸X در واقع یک کراس‌اوور کوپه است که بدنه یک سدان، SUV و هاچ‌بک را با هم ترکیب می‌کند. سبک این خودرو در نوع خود بسیار متفاوت است و کمتر محصولی می‌تواند از این نظر با آن رقابت کند. پژو-سیتروئن در سال ۲۰۲۲ مدل کراس‌اوور کوپه کامپکت ۴۰۸ را بر اساس پلتفرم EMP2 گروه استلانتیس در کشورهایی مانند چین، مالزی و فرانسه عرضه کرد.

با توجه به اینکه دانگ‌فنگ شریک پژو-سیتروئن در تولید و توزیع محصولات خود به بازار چین است، خط تولید کراس‌اوور پژو ۴۰۸ در چین نیز به این شرکت چینی واگذار شد تا آن را با نام ۴۰۸X به بازار عرضه کند. از سوی دیگر، به دلیل تحریم‌ها، امکان عرضه مستقیم پژو ۴۰۸ در ایران برای پژو-سیتروئن وجود ندارد و به همین دلیل، شرکت ایران خودرو به سراغ شرکت دانگ‌فنگ رفته و پژو ۴۰۸X را برای بازار ایران در سال ۱۴۰۳ رونمایی کرده است. قرار است این خودرو به صورت مونتاژ شده توسط بزرگترین خودروساز کشور وارد بازار ایران شود.

با این حال، مزدا ۳ نسخه پریمیوم در واقع نسل چهارم این سدان محبوب ژاپنی است که در نسل‌های اول و دوم توسط گروه بهمن در ایران مونتاژ می‌شد، اما تولید آن به دلیل تحریم‌ها متوقف شد تا اینکه سرانجام در دور جدید واردات، نسخه ساخت چین این خودرو برای اولین بار توسط شرکت‌های واردکننده در ایران عرضه شد. نسل چهارم مزدا ۳ در سال ۲۰۱۹ توسط یک شرکت ژاپنی تولید شد و نسخه وارداتی به کشور، از چین سرچشمه گرفته و توسط شرکت چانگان به بازارهای مختلف عرضه می‌شود.

مقایسه مشخصات فنی

پژو 408X یک موتور 1.6 لیتری توربوشارژ 4 سیلندر تزریق مستقیم را در دماغه خود پنهان کرده است که حدود 175 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این قدرت توسط یک گیربکس 8 سرعته اتوماتیک AT به چرخ‌های جلو می‌رسد و می‌تواند این خودروی 1465 کیلوگرمی را در 9.5 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برساند.

میانگین مصرف سوخت پژو 408X نیز در شرایط استاندارد حدود 6.35 لیتر در 100 کیلومتر است که برای خودرویی با این ابعاد و وزن رقم مناسبی است. همچنین استفاده از گیربکس اتوماتیک AT تأثیر مثبتی بر کاهش استهلاک گیربکس و کاهش هزینه‌های نگهداری این قطعه مهم و گران‌قیمت خواهد داشت.

با این حال، مزدا 3 نسخه پریمیوم ترجیح داده است از یک موتور 2 لیتری تنفس طبیعی با قدرت 155 اسب بخار و گشتاور 202 نیوتن متر استفاده کند. در نتیجه، استهلاک آن به دلیل نداشتن سیستم توربوشارژر کمتر است و حساسیت کمتری به کیفیت بنزین داخلی دارد. بنابراین، نسبت به موتور توربوشارژ رقیب فرانسوی خود، نیاز کمتری به مکمل اکتان یا تنظیم مجدد موتور خواهد داشت.

گیربکس مزدا ۳ نیز از نوع ۶ سرعته اتوماتیک AT است که ترکیب خوبی با موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی دارد و در مجموع، استهلاک فنی کم و دوام بالایی را برای موتور و گیربکس این خودرو نوید می‌دهد. شتاب مزدا ۳ نیز معادل ۹.۵ ثانیه است که از این نظر با رقیب فرانسوی خود یکسان است، اما مصرف سوخت آن کمی کمتر است و به ۶.۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد.

بنابراین، عملکرد فنی این دو خودرو از نظر شتاب و مصرف سوخت نزدیک به یکدیگر است. همچنین از سیستم تعلیق مستقل مک فرسون برای جلو و تیر پیچشی انتگرال برای عقب استفاده شده است که در مزدا با ترکیب خاص مزدا انجام شده و به نظر می‌رسد از نظر هندلینگ و پایداری شرایط بهتری نسبت به پژو 408X دارد. کیفیت سواری هر دو خودرو خیلی خشک و آزاردهنده نیست، اما به اندازه خودروهای لوکس با سیستم تعلیق چند اتصالی نرم و کاملاً بی‌صدا به نظر نمی‌رسد.

مقایسه کابین و فضای داخلی

طراحی هر دو خودرو در کلاس خود کاملاً خاص و متفاوت به نظر می‌رسد. به عنوان مثال، در بین سدان‌های موجود در بازار، طراحی داخلی مزدا 3 کاملاً متفاوت است و با تقریباً تمام محصولات مشابه موجود در بازار ایران فرق دارد. در اینجا از خطوطی با زوایای نسبتاً نرم و منحنی‌های جذاب استفاده شده است و طراحی باکلاس داشبورد این خودرو در عین اسپرت بودن، کاملاً لوکس و عامه‌پسند به نظر می‌رسد. فرمان سه شاخه، قرارگیری دریچه‌های تهویه هوا در دو طرف صفحه کیلومتر شمار، دریچه‌های تهویه هوای سمت سرنشین و اهرم تعویض دنده سنتی در کنار صفحه کیلومتر شمار آنالوگ-دیجیتال، فضایی دلنشین، خاطره‌انگیز و البته امروزی را برای کابین مزدا ۳ نسخه پریمیوم خلق کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *